Välkommen
-att läsa om min familjs liv, vårt hem och vår trädgård.

*******************************************************************************

måndag 5 mars 2012

Lite mer om odlingskursen

Kursen jag går leds av Maja Söderberg som har denna hemsida. Hon tänker "hållbart" och det passar ju speciellt bra i köksträdgården. Sina grönsaker vill man ju t ex inte gödsla på ett konstgjort sätt. Hållbart känns också billigt där man använder den jorden man har och förbättrar med organiskt material. Jag har odlat i säkert 20 år men aldrig känt att jag fått ett riktigt bra resultat. Hoppas att det kan bli bättre så småningom men det tar ju lite tid om man ska odla i 4 eller 5 skift. Jag får en nytändning genom kursen i allafall men självförsörjande av grönsaker dit lär jag inte komma. Jag kan inte skylla på att jag inte har tid för jag är ju ledig rätt så mycket på sommaren då jag har lov. Men förberedelserna är nog viktigast..... mycket att fundera över och planera :).

Ha en skön kväll!
annasaramaria

2 kommentarer:

  1. Spännande med trädgårdskurs och just det där med jordförbättring och förberedelser är nog viktigare än vad man tror. Jag har faktiskt lagt tid på nässelvatten, brukar grunda med egen hushållskompost vid ny rabatt, provat med gräsklipp som täckodling - lite i alla fall :)
    Så får du bra tips, så får du gärna dela med dig.
    Litet köksland är ju roligt att ha, men jag som har liten yta, har svårt att variera odlingarna som man skall göra, tex inte odla potatis på samma ställe år efter år - hur gör man då? Hur hindra maskar i potatis? Där är mitt problem :)
    Jag tro och hoppas, att det räcker att så i april, har både tomat och gurka som skall förodlas, vi satsar på det :)
    Ha det bäst ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får återkomma om jag får många bra tips! Ha det finfint!!

      Radera